12 maja 2025 r. – Lekcje języka angielskiego i austriacki system edukacji

Nasz pierwszy dzień job shadowingu był zarówno pouczający, jak i pełen spostrzeżeń. Mieliśmy okazję obserwować kilka lekcji języka angielskiego i rozmawiać z nauczycielami o ich codziennej praktyce, wyzwaniach i strukturze austriackiego systemu szkolnictwa.

Podczas zajęć z języka angielskiego zauważyliśmy silny nacisk na umiejętności komunikacyjne, zwłaszcza mówienie i słuchanie. Lekcje często zaczynały się od rozmów rozgrzewkowych i obejmowały interaktywne działania, takie jak dyskusje grupowe, odgrywanie ról lub pracę z multimediami. Uczniowie byli bardzo zaangażowani, a lekcje były prowadzone niemal wyłącznie po angielsku, nawet w niższych klasach, co odzwierciedla wyraźne skupienie na immersji i rozwoju płynności.

Rozmowy z nauczycielami dały nam szerszy obraz funkcjonowania austriackiego systemu edukacji. Jest on podzielony na trzy główne etapy, z których każdy trwa cztery lata:

  • Pierwszy poziom to szkoła podstawowa.
  • Następnie uczniowie kontynuują naukę na poziomie średnim, albo w ogólnym gimnazjum, albo w Gymnasium. Gymnasium oferują wyższy standard akademicki i przygotowują uczniów do dalszej nauki.
  • Na wyższym poziomie uczniowie mogą wybierać pomiędzy liceami akademickimi (podobnymi do polskich liceów), szkołami zawodowymi i szkołami technicznymi.

Wszystkie ścieżki edukacyjne prowadzą do egzaminu końcowego, znanego jako Matura. W przeciwieństwie do Polski, struktura Matury różni się w zależności od rodzaju szkoły. Uczniowie kończący liceum akademickie muszą zdawać łącznie osiem egzaminów: dwa obowiązkowe egzaminy pisemne (z języka niemieckiego i matematyki), dwa dodatkowe egzaminy pisemne według własnego wyboru i cztery egzaminy ustne, które niekoniecznie muszą być z języków.

Dowiedzieliśmy się również, że uczniowie spędzają 5–6 godzin dziennie na podstawowych zajęciach akademickich, takich jak matematyka, geografia i nauki ścisłe. W bloku popołudniowym harmonogram obejmuje przedmioty wymagające mniej intensywnej koncentracji, takie jak sztuka i projektowanie lub wychowanie fizyczne.

Szkoła oferuje również edukację dwujęzyczną, dostępną w dedykowanych instytucjach dwujęzycznych, gdzie 80% lekcji jest prowadzonych w języku obcym. Istnieją również szkoły CLIL, gdzie połowa przedmiotów jest nauczana w drugim języku, a także szkoły średnie oferujące 30% nauczania w języku obcym.

Aby zostać nauczycielem w Austrii, należy ukończyć studia licencjackie z co najmniej dwóch przedmiotów, aby uzyskać kwalifikacje do nauczania w niższych klasach. Nauczanie w szkołach ponadgimnazjalnych wymaga tytułu magistra, a znajomość języka angielskiego jest uważana za cenny atut.

Ten dzień pozwolił nam nie tylko zdobyć doświadczenie w praktyce, ale także lepiej zrozumieć, jak zorganizowany jest austriacki system edukacji i jaką kluczową rolę odgrywa w nim edukacja językowa.